Fregene guide!

2011-07-2820:50:10
Kom hem från Italien i Söndags och har jobbat i ett sedan dess, så bloggen har hamnat på efterkälken. Har haft en underbar resa i Italien. Var halva veckan i Fregene, vilket är en badort för Rom-borna som åker ut dit på helgerna och badar. Med tanke på att det var så många italienska familjer och själva "citygatan" Via de la Castellamarre", bestod mestadels att barer och restauranger som serverade enklare italienska rätter som vi känner igen, såsom pizza, pasta och panini, så har det inte riktigt växt till sig till en turistort. Lite klädaffärer här och där, cafeér, bankomat och en eller två tobaksaffärer.

Fregene
En väldigt skön ort för dem som inte har någon lust att vara omgiven av andra turister och vill spendera några dagar på stranden, äta italiensk glass och ta en pizzaslice till lunch. Ligger ca 30 minuter från Italiens största flygplats, Aeroporto de Fiumicino, och 45 minuter från Roms Terminal. Taxiresan går på ca 50€ (500kr) eller så kan man kontakta hotellet och få transport direkt till hotellet för 10€ (100kr) per person. Det fanns en mindre supermarket på "citygatan" där man köper drycker, lite ost och kex och kakor. Ungefär två kilometer(20 minuters promenad) ligger ett större men trångt supermarket a la Italiano! Det har en större utbud och man får tag på allt från sallad till schampoo. Plus att det är rätt billigt. Det ser ut som det ligger i "middle of nowhere", alltså väldigt avsides från den lilla staden. Men som jag sagt, det är inte en turistort.

Ett tips är att gå in på http://www.101languages.net/italian/basics.html och lära dig ett par italienska fraser och framför allt kulinariska glosor eftersom att det oftast inte finns menyer på engelska. I Fregene är det också väldigt få som talar bra engelska.

Hotellet
Jag bodde på La Conchiglia(Konckiglia) som hade havet bara över gatan. På hotellet får du ett slags "kvitto" för stranden för fri entré, eftersom att det är avgift för att gå på stranden i Italien. Saker som parasol, solstolar och "sunbeds" kostar ca 3€ var. Stranden har en bar där man kan köpa dricka, glass, små pastarätter, lasagne pizzaslices, friterade bläckfiskringar som jag starkt rekomenderar med tanke på att det är en bit av himlen i dem!  Hotellet håller på att renoveras just nu till moderna rum med extraordinära duschar. Jag bodde i ett av de orenoverade rummet, som hade en normal standard om man ska säga så. Jag gillade badrummet ganska mycket. Formgivningen för utrymmet för necessärer och dylikt var fiffigt utarbetade. Personalen var urtrevlig och var alltid till hjälp, så tveka inte med att fråga! Mer information hittar Ni på http://www.laconchigliahotelfregene.com/en/hotel.asp :)

På andra sidan gatan av hotellet ligger en liten gelateria som har stans bästa glass+charmigaste personalen. Har nog aldrig ätit så god glass, så kör hårt på nya smaker! Dessutom fick jag lära mig hur man uttalar Stracciatella och Pistagio rätt. Så en minilektion på det också! Så värt 2-3€!!!


Det är verkligen något jag gillar med det här! :D


Jag å Syster mumsar i oss Calimare(alltså friterade bläckfiskringar)


Stranden


Mini-Supermercado på Castellamarre!


Syster och Far


MYCKET mozzarella ska det vara ;)


och sjukronors vin!


Semifreddo a lá chioccolata


Två ord: Drinks 'n' Dreams...


Jag å Far

*
Gelaterian!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback